Jelenlegi hely

Címlap

Szinkronvadászok

 

Valahogy kicsi ez a szinkronstúdió. Nagobbnak gondoltam, mert ez a szó: stúdió, számomra méltóságteljesen hangzik.

Pedig valójában egyszerűnek, majdhogynem sívárnak mondható: félkör alakú asztal, állványos mikrofonok, négyzet alakú vetítővászon, néhány szék, s mindemögött zárt, falvastag ablak. Aztán a szinkron "vezérkarának" jószerével falatnyi helye következik. Néhány köbméter hangbirodalom...

Két kísérőm hellyel kínál. Elfogadom, de a magammal hozott könnyű kardigánt a vállamra veszem: hűvös van. - Ez a hőmérséklet a berendezéseknek kell - magyarázza Aprics László rendezőasszisztens és Thuróczy Zoltán gyártásvezető. Ők ketten hosszú évek óta "szinkronvadászok" - összhangba hozzák a hangot a képpel - van mit mesélniük.

- A "vadászatra" lehet előre készülni?

- Egy kicsit igen, de inkább csak a külföldi filmek szinkronizálásakor. Minden műnek megvan a maga jellegzetessége. Az artikuláció, a kifejezések hossza, terjedelme is meghatározó. Vegyük csak az angol kifejezéseket, amelyek például az elöljárók miatt kétszer olyan hosszúak, mint mondjuk, a magyarok. A németben sok az egy-két tagú szó, ezért megesik, hogy egy szuszra kell a színésznek sok magyar szót mondania. Mindezt sok-sok keserves tapasztalat árán tanulja meg az ember. A film és a forgatókönyv összevetése során derül ki, hol kell a magyar színésznek levegőt vennie, kicsit lassabban vagy éppen gyorsabban beszélnie.

- Valóságos partitúrát állítanak tehát össze...

- Mondhatjuk így is, hiszen még vezényelünk is.

Értetlenül nézhetek, de Thuróczy máris rákönyököl az asztalra és vezénylő mozdulatokat tesz.

- No, hát rendszerint így mutatjuk a színésznek, mikor kell beszélnie. De van, aki úgy kívánja, érintsem meg a vállát, ha ő következik...

- Nagyon soktürelem, nyugodtság szükséges ehhez a munkához. A színész sokszor fáradt, vagy az istennek se sikerül éppen akkor mondania a szöveget, amikor kellene. Kiabálással nem megyünk semmire. Ha valaki, tegyük fel, földhöz vágja a forgatókönyvet - mert erre is volt már példa - pihenünk egy kicsit, beszélgetünk, és megint újrakezdjük.

- Tizedmásodpercnyi pontossággal kell dolgozniuk...

- Saját kárunkon tanultuk meg, hogyan kell emberekkel bánni.

- Sőt, egy kis szöveg erejéig a szinkront is kipróbáltuk - veszi át a szót ismét Aprics László. - Ami engem illet: mikor meg kellett szólalnom, elfogyott a levegőm, félbeszakadt a mondat, rosszkor léptem be, minden elképzelhető baklövés megtörtént.

- Érvényes itt a mondás: tévedni emberi dolog?

- Semmiképpen sem. Nincs utólagos pardon. Csak a szinkron közben, azonnal döntve korrigálhatunk.

- Milyen a jó szinkronvadász?

- Fontos például, hogy jó ritmusérzéke legyen.

- Mennyire kell a jó memória?

- Az apró részleteknek kell a legjobban rögződniük.

Jönnek a színészek. Ki komótosan, ki feltépve az ajtót, vajon elkésett-e. Lassan összeáll a stáb, a levegőben enyhe izgalom. Elhangzik az első mondat. A szinkronvadász feszülten figyel...

Rádi Sándor Judit

 

(Rádió és Televízió Újság - 1984)